Lappen innanför vindrutan, syns lite dåligt, jag försöker läsa åt dig:
STUTZ - smaka på namnet
Bilens namn - Stutz - ger en smak av lyx och flärd från de lyxigaste
bilarna i Amerika på 30-talet. Än idag har namnet en magisk klang.
Harry C. Stutz började bygga bilar redan som 20-åring. På
20- och 30-talent byggde han bilen Bearcat, som framför allt vann de
förmögna amerikanarnas hjärtan, men den vann också flera biltävlingar.
Trots att Stutz var långt före sin tid så lades biltillverkningen ned
1939.
Men bilmärket återuppstod. En av designcheferna på Chrysler började på
60-talet skissa på en ny Stutz. En finansman som fick se skisserna bidrog
till finansieringen av den nya bilen.
Men det blev inte en bil vilken som helst. För en Stutz kunde man köpa fem
Cadillac och ändå få pengar över. Men så var också plåten handknackad mot
trämallar, lister och grill gjordes i mässing för att sedan kromas.
Lackeringen gjordes i 22 lager acryllack. Endast det bästa skinnet
användes till säten, den bästa ullen till mattorna och träinläggningarna
gjordes av valnötsträ. Modellerna skräddarsyddes efter respektive kunds
önskemål.
Den första "Stutzen" i nyproduktion köptes av Elvis Presley. Bilen blev av
sådan belåtenhet att han sedan köpte tre till. Andra Stutz-ägare var Dean
Martin, Frank Sinatra, Muhammed Ali, Jack Nicholson och Sammy Davis J:r.
"Vår bil" är från 1971, tillverkad i endast 27 exemplar. Den känns lättast
igen på den delade vindrutan och på en något längre front än på de
senare modellerna.
... Elvis köpte en Stutz till Priscilla vid deras
skilsmässa. |